Α.Τ.Ε.Ι. ΑΜΘ
ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ
ΑΚΑΔ. ΕΤΟΣ: 2015 – 2016
ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΣ: ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΚΑΛΑΜΠΟΥΚΑ ΚΑΛΛΙΟΠΗ
Νομικό πλαίσιο ηλεκτρονικής ιστοσελίδας
Είναι κάποιες απόψεις και ιδέες που μου κινούν το ενδιαφέρον να ασχοληθώ. Λήψη / Download
Η αποσύνθεση της γραμμικής σκέψης / διάνοιας / γραμμικού τρόπου πρόσληψης της πραγματικότητας. Τα ηλεκτρονικά μίντια του 20ου αιώνα – τηλέφωνο, τηλεόραση, ραδιόφωνο, κομπιούτερ, έδιναν τέλος στην τυραννία του γραπτού κειμένου πάνω στη σκέψη και στις αισθήσεις μας. Οι απομονωμένοι, κατακερματισμένοι και αποστασιοποιημένοι εαυτοί μας, οι κλειδωμένοι για αιώνες στην ιδιωτική ανάγνωση της τυπωμένης σελίδας, γίνονταν ολοκληρωμένοι ξανά, ενσωματωμένοι στο ψηφιακό αντίστοιχο του φυλετικού χωριού. Προσεγγίζουμε την τεχνολογική προσομοίωση της συνείδησης, όταν η δημιουργική διαδικασία της γνώσης θα είναι συλλογικά και ομαδικά προεκτεταμένη στο σύνολο της ανθρώπινης κοινωνίας. 1
Η τεχνολογία του εκάστοτε μέσου, όσο εκπληκτική και αν είναι, εξαφανίζεται πίσω από οτιδήποτε εκπέμπεται από αυτό – γεγονότα, ψυχαγωγία, διασκέδαση, συζήτηση, επικοινωνία. Και όταν οι άνθρωποι αρχίζουν να μιλάνε (όπως κάνουν πάντα) να συμφωνούν ή να διαφωνούν για το αν οι συνέπειες του μέσου είναι θετικές ή αρνητικές, αναφέρονται μόνο στο περιεχόμενο και όχι στη φύση του μέσου / τρόπο λειτουργίας του και στις επιπτώσεις αυτής της λειτουργίας στην αλληλεπίδρασή της με τον άνθρωπο. Το Διαδίκτυο είναι το πιο πρόσφατο μέσο που άνοιξε αυτή τη συζήτηση. Η σύγκρουση μεταξύ των θερμών υποστηρικτών του, των ενθουσιασμένων με το μέσο και με τους κριτικά σκεπτόμενους απέναντί του, εξακολουθεί μετά από δύο δεκαετίες σε εκατοντάδες βιβλία και άρθρα και χιλιάδες αναρτήσεις σε ιστολόγια blogs, ιστοσελίδες sites και βίντεο και έχει δημιουργήσει μια μεγάλη πόλωση μεταξύ των δύο τάσεων, με τους μεν υποστηρικτές να ευαγγελίζονται μια χρυσή εποχή συλλογικής και ανεξάρτητης πρόσβασης και συμμετοχικότητας, και τους σκεπτικούς να θρηνούν για μια επερχόμενη μαύρη περίοδο μετριότητας και ναρκισσισμού.
Αυτό, όμως, που διαφεύγει και στις δύο πλευρές, είναι αυτό που είδε ο Mc Luhan: ότι, δηλαδή, στην ουσία, το περιεχόμενο ενός μέσου έχει λιγότερη σημασία από το ίδιο το μέσο ως προς την επιρροή του στον τρόπο που σκεπτόμαστε και δρούμε. Ως το παράθυρό μας στο κόσμο και σε εμάς τους ίδιους, ένα δημοφιλές μέσο, επηρεάζει καθοριστικά, αν όχι διαμορφώνει το τι βλέπουμε και το πώς το βλέπουμε – και, φυσικά, αν το χρησιμοποιούμε αρκετά, μεταβάλει την ύπαρξή μας, σαν άτομα ξεχωριστά καθώς και σαν κοινωνία. Οι συνέπειες της τεχνολογίας δεν απαντώνται στο επίπεδο των απόψεων και των ιδεών, αλλά μεταβάλλουν τα πρότυπα αντίληψης σταθερά και χωρίς καμία αντίσταση. Τα μέσα επενεργούν είτε μαγικά είτε ζημιογόνα πάνω στο ίδιο το νευρικό σύστημα του ανθρώπου. 2
Φαίνεται πως έχουμε φτάσει σε μία ιδιαίτερη κρίσιμη στιγμή στην πνευματική και πολιτισμική μας ιστορία, μια στιγμή μετάβασης από έναν τρόπο σκέψης – πρόσληψης της πραγματικότητας – των πραγμάτων του κόσμου, σε έναν άλλον. Αυτό που χάνουμε παίρνοντας ως αντάλλαγμα τα πλούσια οφέλη του Διαδικτύου είναι αυτό που ο Karp αποκαλεί «η παλιά μας γραμμική διανοητική διαδικασία». Ήρεμη, συγκεντρωμένη, απερίσπαστη, η γραμμική διάνοια, παραγκωνίζεται από ένα νέο είδος διανοίας η οποία επιθυμεί να λαμβάνει την πληροφορία σε σύντομες, ασύνδετες, ταυτόχρονες εκρήξεις – όσο γρηγορότερα τόσο καλύτερα.3
1. Marshall Mc Luhan, Understanding Media: The Εxtensions of Man, critical ed., ed. W Terrence Gordon (Corte Madera, CA: Gingko, 2003), 5.
2. Marshall Mc Luhan, Understanding Media: The Εxtensions of Man, critical ed., ed. W Terrence Gordon (Corte Madera, CA: Gingko, 2003), 31.
3. Nicholas Carr, The Shallows: How the Internet is changing the way we think, read and remember (London: Atlantic Books, 2010), 10.
ΜΤΦ: Θοδωρής Παπαϊωάννου